, 2022/2/15
A jelentés szerint a fenntartható termékekre vonatkozó internetes keresések népszerűsége világszerte 71%-kal nőtt mindössze öt év alatt. Ez a szám még a COVID-19 járvány közepette is tovább nőtt. Ráadásul ez az örvendetes hír nem korlátozódik a fejlett nemzetekre és a fejlett gazdaságokra. Az EIU jelentése hasonló tendenciát állapított meg számos fejlődő országban és feltörekvő piacon is. Ecuadorban például megdöbbentő, 120%-os növekedést tapasztaltak a fenntartható termékek iránti fogyasztói kattintásokban.
Minden eddiginél több ember szólal fel a bolygó érdekében - nemcsak hangjával és szavazatával, hanem pénztárcájával is. Az egyéni fogyasztói döntések, amelyeket mindannyian meghozunk, az autónktól kezdve az ételekig, amelyeket fogyasztunk, talán csak cseppek a tengerben, ha a legnagyobb ökológiai kihívások megoldásáról van szó, de együttesen a változás támogatása olyan hullámot eredményez, amelyet a társadalom minden szektorának vezetői bölcsen tennék, ha elfogadnának.
Felébredni a sürgősségre
A közvéleménynek a környezetbarát fogyasztás felé való elmozdulása a közelmúltban a környezetvédelemmel kapcsolatos közbeszéd és aktivizmus növekedésével párhuzamosan zajlik. Amióta az EIU 2016-ban megkezdte elemzését, a természetvesztésről szóló Twitter-beszélgetések globális mennyisége 65%-kal nőtt, és több mint 159 millió ember csatlakozott a biológiai sokféleséggel kapcsolatos kampányokhoz.
Az emberek felébredtek a pillanat sürgősségére. Látják, hogy egymillió faj robog a kihalás felé. Látják, hogy az erdők, legelők és más kritikus ökoszisztémák riasztó ütemben tűnnek el. És a bolygónk gyengélkedésének tünetei - a tengerek emelkedése, a mérgező szennyezés, a fékezhetetlen erdőtüzek, az új fertőző betegségek - több mint a tévéképernyőkre vetített képek egy távoli problémáról. Függetlenül attól, hogy hol élünk, az emberiség és a természet megromlott kapcsolatának hatásait saját közösségeinkben és mindennapi életünkben is érezhetjük.
Ebben a tragikus történetben az emberiség egyszerre bűnös és áldozat. És hogy még egy réteg iróniát adjunk hozzá, történetesen mi vagyunk az egyetlen szereplők, akik képesek vagyunk biztosítani a happy endet - az emberek és a természet számára. Ezért ígéretes ez az "ökológiai ébredés" a nagyközönség körében. Ugyanakkor azt is fontos megérteni, hogy a nyilvánosság tudatossága és elkötelezettsége, bár kétségtelenül alapvető fontosságú, önmagában nem elegendő az évszázad legnagyobb környezeti kihívásainak megoldásához.
A kutatás megerősíti,
Hogy a Covid-19 gyökeresen megváltoztatta a fogyasztói vásárlási szokásokat, és hogy a környezetvédelemmel kapcsolatos aggodalmak egyre fontosabbá válnak abban, hogy az emberek mit és kitől vásároljanak. A megkérdezett fogyasztók 72%-a mondta, hogy odafigyel arra, hogy egy vállalkozás klímabarát módon jár-e el, és 65%-uk fontosnak tartja, hogy az általa vásárolt termékek vagy szolgáltatások ne károsítsák a környezetet.
Prémiumot fizetnek
A fogyasztók hajlandóak prémiumot is fizetni. A kutatás szerint az emberek több mint egyharmada (34%) már tudatosan többet fizetett a "zöld" termékekért a járvány kitörése óta, és több mint fele (51%) úgy gondolja, hogy egy termék vagy szolgáltatás környezetvédelmi szempontjai ma már ugyanolyan fontosak, mint az érte fizetett ár.
A fogyasztók átlagosan 3%-kal többet hajlandóak fizetni a fenntartható termékekért, és a fogyasztók a legnagyobb valószínűséggel (33%) az élelmiszerek és italok területén követelik meg a fenntarthatóságot.
Ezeréves váltás
A fenntartható termékek iránti kereslet növekedése Londonban volt a legszembetűnőbb, ahol a fogyasztók több mint fele (52%) mondta, hogy ilyen irányban változtatott szokásain. A változás különösen a millenniumi korosztály (a 20-as és 30-as éveikben járók) körében volt szembetűnő: több mint a fele (54%) mondta, hogy mostanában többet vásárol zöld üzletekben - a kutatás azonban azt mutatja, hogy minden korosztályban keresik a fenntarthatóbb termékeket.
Ami az ismételt üzletkötést és az ajánlásokat illeti, több mint háromnegyedük (78%) azt mondta, hogy nagyobb valószínűséggel ajánlana egy vállalkozást, ha tudná, hogy az tartósan törekszik a környezetvédelemre. A mezőgazdaság volt az az ágazat, ahol a legnagyobb nyomás nehezedett a változásra: a kisvállalkozások 87%-a mondta azt, hogy ügyfelei a tavalyi évhez képest fokozottan aggódnak a környezetvédelemért. A mezőgazdasági ágazatban működő kkv-k közül tízből közel kilenc (88%) úgy véli, hogy vonzerejüket növelné, ha bizonyítani tudnák, hogy milyen előrelépéseket tettek a fenntarthatóság terén.
A kereskedelmi lehetőségek ismeretében a megkérdezett kkv-k közül tízből hét (70%) minden ágazatban úgy nyilatkozott, hogy a következő 12 hónap során a környezetvédelmi referenciák javítása lesz a legfontosabb prioritás. A kkv-k több mint háromnegyede (76%) azonban úgy érezte, hogy nincs elegendő iránymutatás arra vonatkozóan, hogyan javíthatnák szén-dioxid-csökkentési gyakorlatukat.
Az akadályok
Amelyekkel a fogyasztóknak szembe kell nézniük a zöld útra lépés során. A hétköznapi polgárok még mindig több akadállyal szembesülnek a környezetbaráttá válás útján. Sokan egyszerűen nem tudják, milyen környezetbarát lehetőségek vannak. Egyesek - gyakran tévesen - azt feltételezik, hogy a fenntartható termékek rosszabb minőségűek, mint hagyományos alternatíváik.
Mások továbbra is szkeptikusak a termékek tényleges "zöldségének" mértékét illetően. És még azok is, akik jóhiszeműen igyekeznek ilyen termékeket keresni, gyakran ütköznek más akadályokba, például a magas költségekbe és a korlátozott elérhetőségbe. A valóság az, hogy az emberek készek és hajlandóak a fenntarthatóság elfogadására. De elvárják, hogy a vállalatok és a kormányok is tegyék a magukét. Így vált egy olyan kérdés, mint az élelmiszerbiztonság, végül olyanná, amit az amerikaiak nagyjából természetesnek vehetnek.
A kormányzati szabályozásnak és a magánszektor vezető szerepének köszönhetően a vásárlók ma már nem aggódnak amiatt, hogy a kosarukban lévő termékek megfelelnek-e bizonyos előírásoknak - ez magától értetődő. Amikor a fogyasztók hasonló magabiztossággal vásárolhatnak anélkül, hogy a "zöld címkét" ellenőriznék, tudni fogjuk, hogy sikerrel jártunk. Az okos üzleti vezetők már most látják, merre fúj a szél. Sőt, azt is látják, hogy azok a vállalatok, amelyek a leggyorsabban változtatnak irányt, mekkora hasznot húzhatnak belőle.
Új piacok nyílnak meg
A fenntartható termékek iránti fogyasztói kereslet megugrása új piacok előtt nyitja meg az utat, különösen a kozmetikai, gyógyszeripari, divat- és élelmiszeriparban. A vállalatok számára is új lehetőségeket kínál a közbizalom kiépítésére és márkájuk hírnevének javítására - és ezzel együtt a nyereségük növelésére.
Nem azt kérjük a vállalatoktól, hogy egyedül induljanak el ezen az úton. Az ellátási láncaikban felmerülő konkrét problémák kezelésére szinte minden környezetvédelmi szempontból intenzív árucikkhez, például a műanyaghoz, a marhahúshoz, a pálmaolajhoz és még sok más termékhez léteznek érdekcsoportok. Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek nem tudják, hol kezdjék el, számos környezettudományos szervezet - köztük a WWF is - útmutatóként szolgálhat ezen az úton.
Bár néhány vállalat mindig is vezető szerepet fog betölteni ezen a téren, a mindenhol fenntartható célt soha nem érhetjük el a játéktér kiegyenlítése nélkül. Ehhez pedig a politika megváltoztatására lesz szükség.
A kormányok felfigyeltek erre
A kormányok felültek és felfigyeltek. Az EIU jelentése szerint a közvélemény növekvő tudatossága és a világszerte tapasztalható nyomás hozzájárult ahhoz, hogy új törvények és szakpolitikák hulláma indult el - ennek egyik példája az egyszer használatos vagy nehezen újrahasznosítható műanyag tárgyakat korlátozó jogszabályok megnövekedett száma. 2019-ben 127 ország léptetett életbe ilyen törvényeket.
Az ilyen sikerek új lendületet adtak az ügynek. Ma már több mint kétmillió ember követeli a tengeri műanyagszennyezésről szóló első globális egyezményt. Vajon a világ vezetői felveszik a kesztyűt? Lehetőségük lesz arra, hogy bizonyítsák elkötelezettségüket ebben a kérdésben és más kérdésekben, amikor idén később összegyűlnek az ENSZ éghajlatváltozási konferenciájára, amelyet a tervek szerint tavaly tartottak volna, de a COVID-19 világjárvány miatt elhalasztották.
A digitális korszak új és izgalmas eszközöket adott az egyének kezébe, amelyekkel maguk is változtathatnak, és követelhetnek változást a vezetőiktől. Egy dolog azonban nem változott, mégpedig az, hogy a hatalom fő mozgatórugóit még mindig a vállalatok és a kormányok kezelik. Választhatják, hogy meggátolják az emberek által követelt változásokat, vagy pedig beszállhatnak a fedélzetre, és segíthetnek a tiszta, biztonságos és virágzó jövő biztosításához szükséges innováció ösztönzésében.
A COVID-19 járvány tetőpontján a fogyasztóknak talán kifogyott a vécépapír vagy a liszt, vagy hiába kerestek az interneten felfújható kerti medencét. Egy dolog azonban végtelenül sok otthon rekedt számára volt: az idő. És mivel több idő állt rendelkezésre a mindennapi cselekedetek és döntések átgondolására, sokan kezdtek a vásárlási döntéseik környezeti hatásaira összpontosítani. A világjárvány előtt a fogyasztók már elkezdték előtérbe helyezni a fenntarthatóságot. A PwC 2021. júniusi Global Consumer Insights Pulse felmérése szerint azonban a megkérdezett globális fogyasztók fele azt állítja, hogy még inkább környezetbarát lett.
Fenntarthatósági szkeptikusok
Bár az ökofogyasztás egyértelműen terjedőben van, a PwC legfrissebb felmérése szerint egyes fogyasztói szegmensek még nem fogadták el teljesen a fenntartható vásárlást: A megkérdezettek 44%-a azt állítja, hogy nincs véleménye, vagy nem ért egyet három vagy több állítással a fenntartható vásárlással kapcsolatban.
Ezek a kevésbé környezettudatos fogyasztók, vagy "fenntarthatósági szkeptikusok" bizonyos közös jellemzőket mutatnak. Nagyobb valószínűséggel dolgoznak otthonuktól távol, fiatalabbak, és a kényelem vezérli őket a vásárlási mód kiválasztásakor, és kevésbé valószínű, hogy úgy látják magukat, mintha más területeken is fejlődtek volna.
A fenntarthatósággal szemben szkeptikusok különböző okokat jelölnek meg álláspontjuk hátterében. Negyvennégy százalékuk szerint a fenntartható termékek ára túl magas. A felmérésben részt vevők a fenntartható termékek választásának elmaradásának további okai között említik a minőség hiányát, a termékek korlátozott elérhetőségét és az időhiányt, hogy felkutassák ezeket a lehetőségeket.
Vezető szerepet vállalnak az ökoinnovációkkal
Az emelkedő zöld hullám alárendeltjei ellenére valószínű, hogy a fogyasztók továbbra is elfogadják a fenntarthatóbb gyakorlatokat, különösen, ha a vállalatok megfizethetőbbé és elérhetőbbé teszik a fenntartható választásokat, és ha példát mutatnak arra, hogyan lehet felelősségteljesen gazdálkodni a Föld erőforrásaival.