, 2021/11/22
"Ha egy órát kapnék a bolygó megmentésére, 59 percet töltenék a probléma meghatározásával és egy percet a megoldásával" - mondta Albert Einstein.
Ezek bölcs szavak voltak, de megfigyeléseim szerint a legtöbb szervezet nem tartja be őket, amikor innovációs projektekkel foglalkozik. Valójában új termékek, folyamatok vagy akár vállalkozások kifejlesztésekor a legtöbb vállalat nem elég szigorúan határozza meg a megoldandó problémákat, és nem fogalmazza meg, hogy miért fontosak ezek a kérdések. E szigor nélkül a szervezetek elszalasztják a lehetőségeket, erőforrásokat pazarolnak el, és végül olyan innovációs kezdeményezéseket hajtanak végre, amelyek nincsenek összhangban a stratégiájukkal.
Hányszor látott már olyan projektet, amely egy bizonyos úton indult el, és csak utólag jött rá, hogy egy másik úton kellett volna elindulnia? Hányszor látott már olyan innovációs programot, amely látszólag áttörő eredményt hozott, csakhogy kiderült, hogy nem lehet megvalósítani, vagy nem a megfelelő problémára irányul? Sok szervezetnek jobban kell tudnia a megfelelő kérdéseket feltenni, hogy a megfelelő problémákat kezelje.
Itt egy olyan folyamatot ajánlok a problémák meghatározására, amelyet bármely szervezet saját maga is alkalmazhat. Cégem, az InnoCentive, ezt a folyamatot alkalmazva több mint 100 vállalatnak, kormányzati ügynökségnek és alapítványnak segítettem javítani innovációs erőfeszítéseik minőségét és hatékonyságát, és ennek eredményeként általános teljesítményüket.
Az általunk kihívásvezérelt innovációnak nevezett folyamat során az ügyfelek meghatározzák és megfogalmazzák üzleti, műszaki, társadalmi és politikai problémáikat, és kihívásként mutatják be azokat egy több mint 250 000 megoldóból - 200 országból származó tudósokból, mérnökökből és más szakértőkből - álló közösségnek az InnoCentive.com-on, az innovációs piactéren. A sikeres megoldók 5000 dollártól 1 millió dollárig terjedő díjat nyertek.
Több mint 10 évvel ezelőtti indulásunk óta több mint 2000 problémát kezeltünk, és több mint felét megoldottuk - ez sokkal nagyobb arány, mint amit a legtöbb szervezet egyedül elér. Sőt, a sikerességi arányunk az évek során drámaian javult (2006-ban 34%, 2009-ben 39%, 2011-ben pedig 57%), ami az általunk feltett kérdések és a megoldók közösségének egyre jobb minőségének köszönhető.
Érdekes módon még a megoldatlan problémák is rendkívül értékesnek bizonyultak sok ügyfél számára, lehetővé téve számukra, hogy a rosszul sikerült programokat sokkal korábban leállítsák, mint ahogyan azt egyébként tették volna, és aztán átcsoportosítsák erőforrásaikat. A kezdeti években nagyon specifikus műszaki problémákra összpontosítottunk, de azóta kibővültünk, és az alapvető kutatás-fejlesztéstől és termékfejlesztéstől kezdve az űrhajósok egészségén és biztonságán át a fejlődő országok banki szolgáltatásaiig mindent felvállalunk.
Ma már tudjuk, hogy a probléma szigorú meghatározása a legfontosabb tényező a megfelelő megoldás megtalálásában. De azt láttuk, hogy a legtöbb szervezet nem ért a problémáinak világos és tömör megfogalmazásához. Sokuknak még annak megállapítása is jelentős nehézséget okoz, hogy mely problémák kulcsfontosságúak küldetésük és stratégiájuk szempontjából. Valójában sok ügyfél a velünk való munka során jött rá, hogy talán nem a megfelelő problémákat kezelik. Gondoljunk csak egy olyan vállalatra, amely az InnoCentive-ot bízza meg azzal, hogy kenőanyagot találjon a gyártó gépeihez.