, 2022/2/14
A környezetbarát termékek többféle okból drágábbak, a kereslet hiányától kezdve a magas gyártási költségekig. A Telegraph cikke megjegyezte, hogy a zöld áruk 50%-kal többe kerülhetnek, mint a hagyományos áruk. Európában a vásárlók egy év alatt 2000 euróval többet költöttek a környezetbarát termékekért.
A környezetbarátnak nem kellene ilyen költségesnek lennie, de sajnos jelenleg az. Vizsgáljuk meg mélyebben az egyes okokat, amelyek miatt a fenntartható termékek drágábbak lehetnek, és hogy miért éri meg mégis inkább ezeket vásárolni, mint az olcsóbb alternatívákat. Ha fenntartható módon vásárolsz, akkor valószínűleg tisztában vagy azzal, hogy sok fenntartható terméknek magas az ára. Egyesek meg tudják indokolni a költségeket azzal, hogy megértik, miért indokolt, hogy ezek a termékek ilyen magas árcédulát viseljenek, de sokunk számára a többletköltség csak azt jelenti, hogy az olcsóbb, kevésbé fenntartható megoldást választják. De vajon a fenntartható termékek okkal drágábbak, vagy ez egyszerűen csak az érzékelt érték kérdése?
Drágábbak a fenntartható termékek?
Általában igen, a fenntartható termékek drágábbak, mint a hagyományos változatok. Ennek számos oka van, és szinte mindegyik logikus és érthető. Ezek közé tartozik a kereslet hiánya, a minőségi nyersanyagok vagy a tisztességes és méltányos üzleti gyakorlat. Természetesen más tényezők is közrejátszanak, többek között bizonyos fokú önsabotázs.
A kereslet alacsony, de az árak magasak.
Furcsa dolog ez a fenntartható termékekkel kapcsolatban: alacsony a kereslet irántuk. Annak ellenére, hogy a legtöbb fenntartható termék egészségesebb, tartósabb és környezetbarátabb, mint sok hagyományos alternatíva, nincs meg az utcai hitel és a népszerűség, amely a mainstream korszellembe katapultálná őket. Az alacsony kereslet magasabb árat eredményez.
A Shopping with Good Intent szerint a fenntartható életmód egyre népszerűbb, de ez a kereslet még nem érte el azt a pontot, ahol a fenntartható termékek ugyanolyan kiemelkedően jövedelmezőnek számítanak, mint a mindenütt jelenlévő társaik. Fontos azonban megjegyezni, hogy a fenntartható módon történő vásárlással egyrészt csökkentjük a környezeti terhelést, másrészt növeljük az adott termék iránti keresletet.
Nem könnyű zöldnek lenni.
A fenntartható termékeket drágábban lehet megvásárolni, mivel előállításuk nehezebb és gyakran drágább is. Egy műanyag villát elég könnyű megformázni, préselni és tömegesen eladni, de ugyanez a környezetbarát bambuszvilla elkészítése több időt, erőforrást és polírozást igényelhet. A The Sustainable Living Guide szerint a környezetbarát vállalatok mindent megtesznek azért, hogy üzleti gyakorlatukban éppoly fenntarthatóak legyenek, mint az általuk készített termékekben.
Ez az üzlet számos különböző aspektusában megmutatkozik. A fenntartható villa termelési eszközei megújuló energiát használhatnak, és újrahasznosított vagy biológiailag lebomló csomagolásba kerülhetnek. Ez magában foglalhatja a dolgozók tisztességes és méltányos fizetését is. Mindezek a dolgok többe kerülnek, mint a környezetszennyezés, a műanyag, az elnyomás és a kőolaj, amelyet valószínűleg a másik láda villa előállításához használtak.
A teljesen természetes szálak, a kegyetlenségtől mentes vegyületek és a tudományos fejlődés mind pénzbe kerülnek. Ahhoz, hogy fenntarthatóbbá tegyük a dolgokat, a fenntartható építőelemek összegyűjtésével vagy termesztésével kell kezdenünk. Az élelmiszer jó példa erre. A fenntartható módon termesztett növények nem használják ugyanazokat a vegyszereket vagy sarokmegoldásokat, amelyeket a hagyományos termesztők használnak. Ennek eredményeként gyakran hosszabb ideig tart a termelés, a betakarítás és a feldolgozás.
Ezek az árak önszabotálóak lehetnek.
Bár a fenntartható termékek többletköltségei kellően indokoltak, a hozzáadott ár gyakran a fogyasztókban a gúny érzését kelti. A fenntartható termékek nem csupán többe kerülnek, mint amennyit az emberek hajlandóak kifizetni, de a nagyképűség érzékelhető jegyét is hordozzák. Kearney szerint ezek az árak valójában alacsonyabbak is lehetnének, és a fenntartható vállalkozások még mindig képesek lennének nyereséget termelni. Ehelyett ezeket a termékeket felértékelik, hogy a hozzáadott, mesterséges, érzékelt értéket teremtsenek.
Ha ez igaz, akkor a fenntartható vállalatok állítólag a fenntarthatóság gondolatát gyártják, és azt egy hozzá kapcsolódó, bár nem kézzelfogható prémiumként értékesítik. Ez azt is jelenti, hogy a vállalatok megúszhatják az árak újragondolását, és még mindig nyereséget termelhetnek. Ez egy érdekes elmélet, de nem teljesen megalapozott, főleg azért, mert bőséges bizonyíték van arra, hogy ez az érték kevésbé "érzékelt", mint inkább "valós és számszerűsíthető".
A termelési felár a magasabb munkaerőköltségek, a kisebb terméshozam vagy a megnövekedett termelési idő eredménye. A tanúsítási felár a tanúsításért vagy a dokumentációért fizetett összegekből származik. Ebben az esetben olyan dokumentációért, amely tanúsítja, hogy egy termék bio vagy fair trade. Végül pedig ott vannak a kereslet hiányából és a méretgazdaságosság csökkenéséből eredő valós költségek.
Végső soron úgy tűnik, hogy a fenntartható termékek többletköltsége ugyanolyan szükséges, mint maguk a termékek. Az embereknek többet kell elvárniuk a megvásárolt termékektől, és azt kell elvárniuk, hogy azok teljesen természetesek, környezetbarátok és fenntartható módon előállítottak legyenek. Ellenkező esetben csak még több hulladékot és szennyezést fognak okozni, és bolygónknak egyikre sincs most szüksége.
A környezetbarát termékek néhány fő okból drágábbak, mint a hagyományos termékek.
Az olyan termékek, mint például a nagy hatékonyságú mosó- és szárítógépek, eleve drágábbak, de hosszú távon pénzt takarítanak meg.
A környezetbarát termékek iránti kereslet még nem olyan nagy, mint a hagyományos termékeké.
A tisztességes munka és az etikus gyakorlatok többe kerülnek.
Megnövekedett gyártási költségek
A nyersanyagok beszerzésétől a végtermék szállításáig a környezetbarát termékek gyártási és előállítási folyamatának szinte minden lépése többe kerül, mint a hagyományos termékeké.
Ennek néhány oka a következő:
a fenntartható anyagok termesztése és előállítása többe kerül
a harmadik fél által kiadott, jó hírű tanúsítványok, mint például a bio vagy a méltányos kereskedelem, nem olcsóak.
a bioanyagok termesztése drágább, részben a vegyszerek helyett alternatív kártevőirtó eszközök használata miatt.
A munkások tisztességes bérezése olyan költség, amelyet sok környezetbarát vállalat elfogad és tiszteletben tart.
A fenti tények és egyéb megfontolások alapján egy környezetbarát termék előállítása több időt vesz igénybe, és az idő pénz.
Miért érdemes többet fizetni a zöld termékekért
Két termék van a kezedben, egy környezetbarát és egy nem környezetbarát. A kettő között vacillálsz, mert bármennyire is szeretnél környezettudatos lenni és a zöld terméket megvenni, az 3,00 dollárral többe kerül, mint a hagyományos, és az ár nagy szerepet játszik abban, hogy melyik terméket veszed meg.
Íme, miért érdemes minden alkalommal a környezetbarát terméket megvásárolnia:
Ha zöldet vásárolsz, támogatod:
a fenntartható anyagok használatát
harmadik fél által kiadott környezetbarát tanúsítványokat
tisztességes munkabér
zöld gyakorlatokat, mint például:
újrahasznosított papír használata
nem mérgező tintákkal való írás
újrahasznosítható, minimális hulladékot tartalmazó konténerekkel szállítunk
A környezetbarát termékek megvásárlásával azt üzened a gyártónak, hogy "ezt akarom megvásárolni, készítsenek belőle többet", ami idővel azt eredményezi, hogy több zöld terméket gyártanak, és kevesebb mérgezőt. Ez a fogyasztó számára is árcsökkenést eredményezhet (a kereslet törvénye).
Ha a gyártók azt látják, hogy a fogyasztói vásárlások a fenntarthatóbb gyártási és termelési gyakorlatok felé tendálnak, akkor több olyan terméket fognak gyártani, amelyeknél a fenntarthatóság és a környezetvédelmi szempontok a működésük előterében állnak. Ez a fogyasztók, a környezet és a gyártók számára egyaránt nyereség.
Jó példát mutatsz a barátaidnak és a családodnak. Amikor a gyerekeid nézik, ahogy környezetbarát termékeket vásárolsz, és elkerülhetetlenül megkérdezik, hogy miért, akkor felvilágosíthatod őket a zöld termékek előnyeiről. Ahogy idősebbek lesznek, nagyobb valószínűséggel fognak maguk is zöld termékeket vásárolni. Hasonlóképpen, amikor a barátaid észreveszik a házadban szétszórt egyedi környezetbarát termékek gyűjteményét, megjegyzik majd, hogy milyen menők, és tudni akarják, honnan szerezted őket, és hogyan juthatnak hozzá ők is. Persze elmagyarázhatod, hogy ezek nem csak radikálisak, hanem egy igazán fontos célt is szolgálnak.
Jól érzed magad tőle. Ez önző indok a zöld termékek vásárlására? Lehetséges, hogy igen. De ettől még igaz. Amikor zöld termékeket vásárolsz, jól érzed magad, hogy egy környezettudatos vállalatot támogatsz, miközben drasztikusan minimalizálod vagy teljesen kiküszöbölöd az otthonodba bevitt mérgező vegyi anyagok mennyiségét. Ez a jó érzés lehet, hogy elég ahhoz, hogy elnézze a plusz pénzt, amit a kiváló (teljesen elfogult vélemény!) zöld termékért fizetett, amit most vásárolt.
Mi történik, ha nem teszed oda a pénzed, ahol a szád van.
Annak ellenére, hogy meggyőző érvelésem szerint mindig zöldet kell vásárolni, úgy döntesz, hogy fogod azt a 3,00 dolláros árkülönbséget, és visszateszed a zsebedbe, hogy a nem zöld terméket vásárold meg.
Úgy gondoltad, hogy rengeteg más ember hajlandó környezetbarát terméket vásárolni, így az egyetlen vásárlásod hosszú távon nem fog változást hozni.
Ez a gondolkodásmód egyszerűen nem igaz. Ez engem a Simpsonok epizódjára emlékeztet, amikor Homer a Szemetes lett, és a szlogenje az volt: "Nem tudja más csinálni?" "A szemetes meg tudja! Homer üzleti modellje, bár jól hangzott a springfieldi emberek számára, végül is fenntarthatatlan volt, és túl sok volt egy embernek egyedül.
Hasonlóképpen, ha valaki másra bízza a környezetbarát termékek beszerzését, és nem segít minden adandó alkalommal, egyszerűen nem lesz elég ember, hogy elvégezze a munkát. A környezetbarát termékek ugyanúgy megemelt áron maradnak, és a mérgező termékek továbbra is uralni fogják az összes nagy áruház polcát.
Vedd át az irányítást a vásárlóerőd felett, ne hárítsd át a felelősséget másra.
Tehát legközelebb, amikor azon gondolkodsz, hogy a 3,00 dolláros megtakarítást a zöld termék helyett elfogadod, ne feledd: "A szemetesember nem teheti.