, 2022/2/17
A Patagonia a világ egyik vezető outdoor ruházati márkája. A vállalat ismert az éghajlatvédelmi aktivizmusáról, a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok iránti elkötelezettségéről és a minőségi felszerelésekről, amelyek a világ minden táján a kültéri sportok szerelmeseinek első számú választását jelentik.
De mi a helyzet akkor, ha úgy szeretné diverzifikálni a ruhatárát, hogy közben nem áldozza fel a felszerelés teljesítményét vagy a ruhák fenntarthatóságát? Vannak más olyan cégek, mint a Patagonia, amelyek megérdemlik a helyet a felszereléses szekrényedben? Szerencsére rengeteg más olyan márka van, mint a Patagonia, amelyeket érdemes megnézni. Hogy segítsünk neked, összeállítottunk egy listát a 10 legjobb, a Patagoniához hasonló cégről, ha minden kültéri ruházati igényedre szükséged van.
Az outdoor iparban kevés olyan népszerű és kedvelt márka van, mint a Patagonia. Vessünk egy gyors pillantást a Patagonia történetére és arra, hogy mitől olyan különleges a cég.
A Patagonia története
A cég 1973-ban indult, amikor a világhírű sziklamászó és hegymászó Yvon Chouinard megnyitotta a Great Pacific Iron Works nevű gyárat a kaliforniai Venturában. De bár a Patagonia első üzlete csak 1973-ban nyílt meg, a vállalat gyökerei egészen az 1950-es évek végéig nyúlnak vissza. 1957-ben Chouinard egy kaliforniai roncstelepen vásárolta meg első széntüzelésű kovácsműhelyét és üllőjét. Megtanította magát kovácsolni, hogy elkészíthessen egy hegymászó felszerelést, az úgynevezett pitont.
Chouinard ezután a kézzel készített hegymászófelszereléseit az autója hátsó ülésén kezdte el árulni, hogy elég pénzt keressen a túléléshez és a hegymászáshoz. Amikor nem árult felszerelést, Chouinard mászott, és az 1950-es, 1960-as és 1970-es években segített létrehozni a világ néhány leghíresebb mászóútvonalát.
Ebből a kis háztáji vállalkozásból végül a Chouinard Equipment nevű cég lett, amelyet Chouinard barátjával és csúcsmászó társával, Tom Frosttal alapított. A cég elsősorban szurkolókat, karabinereket és más hegymászó felszereléseket gyártott, de az 1970-es években született meg a Patagonia mint ruházati márka ötlete.
1970-ben Chouinard téli hegymászó túrára ment Skóciába, és vett egy rögbi pólót, amit mászás közben viselhetett.
Amikor Chouinard visszahozta ezt a tartós rögbi inget az Egyesült Államokba, a hegymászók körében sláger lett. Végül ezeket az ingeket és más európai eredetű ruházatokat kezdett el árulni az Egyesült Államokban élő hegymászóknak. Chouinard nagy áttörése azonban 1973-ban következett be, amikor felesége, Malinda felfedezte a szintetikus gyapjú csodáit a kültéri ruházat számára. Ez a bolyhos gyapjú volt az alapja a későbbi Patagonia Synchilla gyapjúszövetnek, és a ma ismert vállalat kezdetének.
A Patagonia a világ egyik legjobb outdoor ruházati márkája. A vállalat ismert az éghajlatvédelmi aktivizmusáról, a tisztességes kereskedelmi gyakorlatok iránti elkötelezettségéről és a minőségi felszerelésekről, amelyek a világ minden táján a szabadtéri sportok szerelmeseinek első számú választását jelentik.
Nehéz letagadni a Patagonia vezető helyét a kültéri iparban. De rengeteg más jó ruházati márka és cég van, mint a Patagonia, amelyeknél szintén érdemes vásárolni. Íme a 10 legjobb Patagonia-szerű márka, amelyek hasonló szintű elkötelezettséget kínálnak a fenntartható és etikus felszerelések iránt.
1. PrAna
A Patagonia legnagyobb versenytársa a fenntarthatóság terén a PrAna. A céget 1992-ben alapították egy kaliforniai garázsban, hogy fenntarthatóbb és stílusosabb aktív ruházatot hozzon létre a szabadtéri kalandok számára. A PrAna hosszú utat tett meg szerény gyökerei óta, és ma már mindenhol a hegymászók, túrázók és jógázók első számú választása. Elsősorban outdoor-hatású alkalmi ruhákat gyártanak, de a PrAna kínálatában számos technikai ruházatot is találsz.
Ami a PrAna-t megkülönbözteti a versenytársaktól, az az, hogy a vállalat ragaszkodik a kiváló fenntarthatósági gyakorlatokhoz. A vállalat olyan alacsony hatású anyagokat használ, mint az organikus pamut és az organikus kender, valamint az újrahasznosított poliészter. A PrAna tagja a Fair Labor Associationnek is, és ruháinak nagy része bluesign jóváhagyott és Fair Trade tanúsítvánnyal is rendelkezik.
Emellett a PrAna kizárólag Responsible Down Standard (RDS) tanúsítvánnyal rendelkező pehelypaplant használ pufi kabátjaiban, hogy biztosítsa az ellátási láncban részt vevő állatokkal való humánus bánásmódot. A PrAna alapító tagja a Felelős Csomagolás Mozgalomnak is, amely a felesleges egyszer használatos műanyagok gyártásból való kiiktatásán dolgozik.
2. Cotopaxi
A 2014-ben alapított Cotopaxi vezető szerepet tölt be az iparágban az etikus és fenntartható dolgok terén. A vállalatot Davis Smith, egy Utah-i születésű vállalkozó alapította, aki gyermekkorában egész Latin-Amerikában élt. Miután a főiskola elvégzése után egy maroknyi más céget alapított, Smith előállt a Cotopaxi ötletével. Célja? Csúcskategóriás outdoor felszereléseket gyártani, miközben a nyereséget a szegénység enyhítésére fordítja világszerte.
Manapság a Cotopaxi a szuper világos színű hátizsákjairól, kabátjairól és nadrágjairól ismert. A vállalat tanúsított B Corp, amely a termékeit "a tervezés által fenntarthatónak" címkézi. A Cotopaxi minden termékét olyan gyárakban gyártják, amelyek etikus munkakörülményeket biztosítanak az alkalmazottak számára. A vállalat ruházatának és felszereléseinek többsége Fair Trade tanúsítvánnyal is rendelkezik, és a pehelyszigetelés megfelel a Responsible Down szabványoknak.
A Cotopaxi egy új, Három R nevű programmal is rendelkezik, amelynek célja, hogy 2025-re kizárólag újrahasznosított, újrahasznosított vagy felelős anyagokat használjon termékeiben. Még egy (Re)Purpose Collection nevű ruházati termékcsaládja is van, amelynek gyártásához kizárólag maradék anyagot (más cégek ruházat- és felszerelésgyártása után megmaradt anyagot) használ fel.
3. Kilencedik cím
A Title Nine az egyik legkisebb cég a listánkon, de ennek ellenére méltó arra, hogy a Patagonia-szerű top márkák közé tartozzon. A cég sportruházatot és outdoor ruházatot gyárt, és egyike azon kevés, teljes egészében női tulajdonú és alapítású cégeknek az outdoor iparban. Ami a fenntarthatóságot illeti, a Title Nine tulajdonképpen együttműködik a listánkon szereplő másik céggel, a Toad&Co-val, hogy biztosítsa, hogy a felszereléseiket olyan módszerekkel és anyagokkal állítsák elő, amelyek a lehető legjobban fenntarthatóak.
Ami azonban egyedivé teszi a Title Nine-t, az a nők jogainak előmozdítása iránti elkötelezettsége a szervezet minden szintjén és a szélesebb közösségben.
A Title Nine valódi női sportolókat alkalmaz modellként katalógusaiban és promóciós anyagaiban, ahelyett, hogy hagyományos modellügynökségekre hagyatkozna. A vállalat üzleteinek és irodáinak többségében szintén nők dolgoznak.
Ezen kívül a Title Nine szponzorálja a T9 Movers & Makers nevű klassz programot, amely világszerte finanszírozást és támogatást nyújt vállalkozó nőknek. A vállalat évente megrendezi a pitchfestet, amely segít azonosítani és finanszírozni az ígéretes új, női tulajdonú szervezeteket. A legsikeresebb pitchfest résztvevői közé tartozik a Wild Rye, a NoSo Patches és a Mana Threads.
4. Toad&Co
A Toad&Co egy népszerű outdoor ruházati márka, amely funkcionális, mégis stílusos és környezetbarát mintákra specializálódott. A vállalatot 1995-ben alapították a coloradói Telluride-ban, de azóta nemzetközi szervezetté nőtte ki magát, több száz alkalmazottal világszerte. A Patagonia és a Toad&Co számos fantasztikus tulajdonságon osztozik. A Toad&Co termékeinek többsége bluesign jóváhagyott anyagokból készül, és a vállalat szinte kizárólag környezetbarát anyagokat használ a gyártás során.
Ez magában foglalja az olyan fenntartható szálak, mint az organikus pamut és a kender, valamint az újrahasznosított és vegán anyagok használatát. A Toad&Co ruhadarabjai szinte mindig büszkélkedhetnek az OEKO-TEX STANDARD 100 minősítéssel, amelyet csak olyan szövetek kapnak, amelyek több mint 100 káros vegyi anyagtól mentesek. A vállalat lehetőséget kínál arra is, hogy a felszerelését újrafelhasználható LimeLoop Mailer csomagban szállíttassa, amikor online rendel, hogy segítsen csökkenteni a felszerelés szénlábnyomát.
Végezetül a Toad&Co számos környezetvédelmi szervezettel működik együtt, hogy segítse a természetvédelmi projektek finanszírozását világszerte. A Toad&Co számos partnere közül néhány a The Conservation Alliance, a Environmental Defense Center, a Ventura Land Trust és a Community Environmental Council.
A Páramo egy outdoor ruházati cég, amelyet a Nikwaxból ismert Nick Brown alapított. A cég nevét a páramo, egy alpesi tundra-szerű ökoszisztéma után kapta, amely az egész Andokban megtalálható. A céget az a törekvés hozta létre, hogy olyan minőségi outdoor ruházatot hozzon létre, amely egyszerre környezetileg és társadalmilag felelős.
Napjainkban a Páramo talán leginkább vízálló kültéri felszereléseiről ismert, amelyek között az esőkabátoktól kezdve az ikonikus anorákig minden megtalálható. A Páramo felszereléseit úgy tervezték, hogy hosszabb ideig tartson, mint szinte bármely más vízálló ruhadarab a piacon, mivel nagy teherbírású Nikwax Analogy anyagot használnak, amely évtizedekig képes védelmet nyújtani az időjárás ellen.
5.Páramo
A Páramo emellett a kültéri ipar egyik legmenőbb újrahasznosítási rendszerével rendelkezik. Ha valaha is van egy olyan Páramo felszerelésed, amely már nem igazán működik, a vállalat visszaveszi, és egy 10 és 50 font közötti értékű ajándékkártyát ad neked, a kérdéses tárgytól függően. A Páramo ezután újrahasznosítja a tárgyat, és új otthont talál neki, vagy új ruhadarabot készít belőle.
Végül, de nem utolsósorban a Páramo olyan környezetvédelmi szervezetekkel dolgozik együtt, mint a World Land Trust, hogy segítsen a természet védelmében. A Páramo minden évben kompenzálja szén-dioxid-kibocsátását azáltal, hogy adományokat juttat a Trustnak és más szervezeteknek, például az Európai Természetvédelmi Szövetségnek.