, 2022/2/10
Az autók a városi területek légszennyezésének egyik fő okozói, mivel olyan káros anyagokat termelnek, mint a szén-monoxid, a nitrogén-oxidok és a szénhidrogének. A közúti közlekedés Ausztrália üvegházhatású gázkibocsátásának mintegy 17%-áért felelős, ezzel a harmadik legnagyobb forrás.
Nem mindenki áll készen arra (vagy képes rá), hogy teljesen lemondjon a kerekekről, de szerencsére léteznek olyan autók, amelyek kevésbé terhelik a környezetet, mint a hagyományos benzinmotorok. Mivel az üzemanyagárak állandóan ingadoznak, egy üzemanyag-takarékos autó több pénzt jelent a zsebében. Ha azonban összességében szeretne pénzt megtakarítani, akkor házi feladatot kell készítenie (és némi matematikát), mivel az autó beszerzési költségei semmissé tehetik a benzinkútnál elért megtakarítást. Ha szeretne kíméletesebb lenni a környezettel, akkor egyes technológiák jobbak ebben, mint mások.
Üzemanyag-takarékos benzines, hibrid és elektromos autók
Az Ausztráliában kapható üzemanyag-takarékos benzines, hibrid és elektromos autók könnyen vezethetők, és kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a hasonló hagyományos modellek. Kevesebb olajat égetnek el, és kevesebb szennyezést és üvegházhatású gázt bocsátanak ki. Ezek az autók azonban többe kerülnek, mint hagyományos társaik, így sok évig kell vezetni őket, mielőtt megtérülne a különbözet.
Üzemanyag-takarékos benzines autók
Az autógyártók számos új technológiát alkalmazhatnak a benzinüzemű autók hatékonyabbá tételére anélkül, hogy akkumulátoros technológiához kellene folyamodniuk. Ezek közé tartoznak:
a hatékonyabb sebességváltást lehetővé tevő irányító mechanizmusok
automatikus sebességváltó, amely a lehető legjobban kihasználja a sebességfokozatot
motorleállító mechanizmus, amely kikapcsolja a motort, amikor az autó megáll a lámpánál
fékrendszerek, amelyek energiát táplálnak vissza az akkumulátorba
alacsony profilú gumiabroncsok, amelyek hatékonyabbá teszik a gördülési ellenállást.
könnyebb karosszéria, ami jobb üzemanyag-hatékonyságot jelent
hatékonyabb és könnyebb anyagokat használó motorok.
Ilyen technológiákat alkalmazó autómodellek például a Mazda SkyActiv és a VW BlueMotion.
Bővebben: Elektromos járművek töltése
Hibrid autók
A hibrid autók az akkumulátoros technológia (elektromos motor) és a benzinmotor kombinációját használják. Jelenleg négy fő technológia áll rendelkezésre.
Teljesítménymegosztásos vagy soros párhuzamos hibrid - az elektromos motor önállóan is képes meghajtani az autót. Ilyen például a Hyundai Ioniq, a Toyota Prius, a Toyota Camry és a Toyota Prius C.
Párhuzamos hibrid - az elektromos motor menet közben segíti a benzinmotort. Ilyen például a Honda CR-Z, a Honda Civic Hybrid, a Honda Accord és a Honda Insight.
Soros hibrid - ezek az autók többnyire akkumulátorral működnek, és a benzinmotor tölti az akkumulátort. Jelenleg Ausztráliában nincsenek aktuális szériahibridek. Korábban volt a Holden Volt és a BMW i3 REX.
Plug-in hibridek - ezek az autók az energiatermelést az elektromos hálózatról történő töltéssel egészítik ki, azonban Ausztráliában még nem elterjedtek. Az, hogy mennyire "zöldek" ezek az autók, attól függ, hogy az autó tulajdonosa honnan szerzi be az áramot (széntüzelésű vagy zöld energiaforrásból, például napenergiából).
Elektromos autók
Az elektromos autó elektromos motorral és akkumulátorral működik. Több mint egy évtizede vezették be Ausztráliában, de az ilyen típusú járművek elterjedése nagyon lassú volt, mert:
drágábbak, mint a benzinüzemű autók.
a "hatótávolságtól való félelem" (aggodalom, hogy nem lehet hosszabb távokat megtenni).
a benzinkutakhoz képest kevesebb töltőállomás van.
az akkumulátor cseréjének költségei
kevesebb állami támogatást nyújtanak, mint más országokban.
Ezek a hátrányok az infrastruktúra bővülésével, az akkumulátorok árának csökkenésével és a töltőállomásoknak a meglévő és új épületekbe történő általános beépítésével csökkenhetnek. A jobb akkumulátortechnológiával valószínűleg a hatótávolságtól való félelem is csökkenni fog, és ha az elektromos autók elterjedtebbé válnak, áruk is versenyképesebbé válik. Ausztráliában jelenleg számos típusú elektromos autó létezik, mint például a Nissan Leaf, a Tesla és mások, és a jövőben még több ilyen autó megjelenését tervezik.
Az elektromos autók jelenlegi előnye, hogy a benzinmotoros járművekkel szemben nincsenek mozgó alkatrészek, ami olcsóbbá teheti az autó szervizelését. A fenti plug-in hibridekhez hasonlóan az, hogy mennyire "zöldek" ezek az autók, attól függ, hogy mennyire zöld az áramforrás.
Az elektromos járművel pénzt takaríthat meg?
Ha megnézzük az ausztrál Zöld jármű útmutatót, az azt mutatja, hogy egy tisztán elektromos jármű tankolási költsége átlagosan alig több mint 700 dollár évente. A Megfizethetőségi Index szerint az autó tankolásának költsége alig 4000 dollár alatt van évente, és a regionális területeken még ennél is magasabb. Ezek márkától és modelltől függően változnak, bár a megtett távolság alapja hasonló (évi 14 000 km).
Míg a regisztrációs költségek valószínűleg hasonlóak lesznek a legtöbb államban, hogyan viszonyul a vételár? Ezek ismét méret, márka és modell szerint változnak. Tekintettel azonban az elektromos áram és a benzin mint üzemanyag közötti eltérésre, a köztük lévő különbség egyre inkább közeledik. Ha napelemek táplálják az autóját, ez a különbség tovább csökken.
Határozottan javasoljuk, hogy üljön le és végezze el a számításokat, mielőtt több pénzt költene egy elektromos járműre. Lehet, hogy kellemesen meg fog lepődni, de az is lehet, hogy most nincs pénzügyi értelme. Ahogy a támogatások bevezetése segíti az embereket abban, hogy elektromos járműveket vásároljanak, a költségek fokozatosan csökkenni fognak, ahogyan a benzinüzemű autók esetében is.
Elektromos járművek akkumulátorai
A legtöbb akkumulátor manapság lítium-ionból készül, bár korábban sokan nikkel-metálhidridből készültek. A lítium-ion akkumulátorok - amelyeket számos más területen is használnak - előnye a gyors töltés és a kisebb súly. Emellett általában hosszabb élettartamúak is. Az autóakkumulátorok élettartama 8-10 év, amikor is elérik az akkumulátor kapacitásának nagyjából 80%-át.
Ausztráliában már léteznek olyan akkumulátor-felügyeleti programok, amelyek az elektromos járművekből származó akkumulátorok más iparágakban, például otthoni akkumulátortárolókban történő újrahasznosításán dolgoznak. Természetesen nincs okunk arra, hogy lecseréljük az autónkat, amikor az akkumulátor élettartama végére ér. Az elektromos járművek előnye, hogy az akkumulátort ki lehet cserélni, bár a benzinmotor cseréjéhez hasonlóan ez sem olcsó.
Különböző üzemanyagtípusok - benzin, dízel vagy LPG?
Egy liter PB-gáz kevesebb energiát tartalmaz, mint egy liter benzin, ezért az LPG fogyasztása 100 kilométerenként magasabb, mint a benziné az LPG és a benzin változatú modellek esetében. Ugyanakkor sokkal tisztábban ég, mint a benzin, így a károsanyag-kibocsátás is alacsonyabb.
A dízelüzemű autók általában üzemanyag-takarékosabbak, mint ugyanannak a modellnek a benzinüzemű változatai. Ezek azonban részecskéket és magasabb nitrogén-oxidokat bocsátanak ki.
A hibrid autók üzemanyag-fogyasztása
Méretre (nem motorra - a hibridek lényege, hogy kisebb benzinmotorral rendelkeznek) a Toyota a hibrid Priust a hagyományos Camryhez hasonlítja. Az Australian Green Vehicle Guide számára végzett tesztek során a Prius üzemanyag-fogyasztása a szabványos kombinált városi/autópálya tesztciklusban mindössze 3,9 l/100 km volt - a Camry automata 2,5 literes változata 7,8 l/100 km-t fogyaszt. A Honda Civic Hybrid 4,4L/100km, a hasonló nem hibrid Honda Civic, a manuális Si szedán pedig 6,9L/100km.
Egy dolog tehát egyértelmű - ha hibridet vezet, ritkábban fog tankolni.
A hibrid autó nem biztos, hogy pénzt takarít meg
A benzin (még) nem elég drága ahhoz, hogy a hibrid a könyvelő autója legyen. A benzin 1,50 $/l-es árával, 15 000 km/év utazással és a fenti fogyasztási adatokkal számolva sok évbe telne, mire az alap Prius és a Camry közötti vételárkülönbség megtérülne. Ugyanez a helyzet a Honda esetében. De ez feltételezi, hogy a benzinárak nem emelkednek!
Hibrid és elektromos autók kibocsátása
A hibrid autók sokkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsátanak ki, mint a legtöbb hagyományos benzines autó. Az autók fő üvegházhatású gáza a szén-dioxid, amely közvetlenül összefügg a felhasznált üzemanyag mennyiségével. Egy ausztrál tanulmány szerint a Prius és néhány kísérleti hibrid autó 66%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint egy átlagos ausztrál családi autó.
Az ausztrál Green Vehicle Guide a Priust 10-ből 9-re, a Civic Hybridet pedig 8,5-re értékeli az üvegházhatású gázok kibocsátása tekintetében. Összehasonlításképpen a nem hibrid Civic 7, a Camry 6,5 pontot kapott.
Az elektromos járművek esetében a környezettudatos vezetők számára a nagy előny a nem létező kipufogócsőből származó károsanyag-kibocsátás hiánya. Lesznek azonban közvetett kibocsátások, amelyek az akkumulátort tápláló áramforráshoz kapcsolódnak.
Melyik autó a legzöldebb?
Ha azcélod a nulla károsanyag-kibocsátás, akkor a legzöldebb kerék (a kerékpáron kívül) egy elektromos autó, amelyet napenergiával vagy más alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaforrással, például szél- vagy vízenergiával töltenek fel. Ha egy elektromos autót szénből vagy olajból előállított árammal töltünk, az azt jelenti, hogy a szén-dioxid-kibocsátás továbbra is megmarad (valaki más kertjében), és a környezetre gyakorolt hatás valószínűleg nagyobb lesz, mint egy hibrid vagy üzemanyag-takarékos benzines autóé.
A hibridek zöldebb megoldást jelentenek, mint a benzines autók, mivel minél jobb az üzemanyag-hatékonyság, annál kisebb a kibocsátás.
Mennyibe kerülnek a környezetbarát autók?
Az elektromos autók ára meghaladja a 45 000 dollárt.
A hibrid autók ára 25 000 dollár felett van.
Az üzemanyag-hatékony benzinüzemű autók ára 19 000 dollár felett van.