, 2022/2/15
A tettek hangosabban beszélnek, mint a szavak. Az elmúlt két évtizedben a vállalatok világszerte célokat tűztek ki és ígéreteket tettek arra, hogy csökkentik környezeti hatásukat és fenntarthatóbbá válnak. E változások többségét a közpolitikában és a fogyasztói véleményekben bekövetkezett változások, valamint a globális felmelegedéssel és a környezetszennyezéssel kapcsolatos aggodalmak növekedése váltotta ki.
A legtöbb vállalat saját maga tűzte ki céljait, miközben betartotta a törvényi előírásokat. Ettől függetlenül a tények ugyanazok maradnak - számtalan vállalat elmaradt ígéreteitől. Bár léteznek valóban zöldebb vállalatok, sokan mások nem tesznek meg mindent, amit tudnak.
Ez a 10 vállalat nem tartja be a fenntarthatósággal és etikával kapcsolatos ígéreteit.
1. Amazon
Ez a globális óriás azt állítja, hogy elkötelezett a fenntarthatóság mellett és befektet a fenntarthatóságba. Célokat tűzött ki, hogy 2040-re elérje a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást, és 2025-re 100%-ban megújuló energiával működtesse a működését. Egyes kezdeményezések támogatják a vállalat fenntarthatóbb jövőjét, de számos alapvető értékük fenntarthatatlan gyakorlatokat támogat.
Alapvetően a vállalat a fogyasztást ösztönzi, és a gyorsabb szállítást szorgalmazza a vásárlók számára. A zöldebb szállítási lehetőségekre vonatkozó javaslatokat a vásárlók elidegenedésétől való félelem miatt elvetették, de a jelentések szerint új tervük van - elektromos kézbesítő teherautók. Ha az Amazon megvalósítja új szállítójármű-flottáját, az megváltoztathatja a nem fenntartható vállalat hírnevét.
2. Netflix
A Netflix üzleti modellje fenntarthatatlan. Az a tendenciájuk, hogy nagy költségvetésű projekteket indítanak, majd egyetlen évad után befejezik őket, az anyagok és erőforrások pazarlását jelenti. Emellett az üzleti modelljük arra ösztönzi az embereket, hogy használják az internetet, ami hozzájárul a kollektív digitális forgalomhoz és az azt követő energiafelhasználáshoz. A fosszilis tüzelőanyagok globálisan biztosítják az áramot, ami azt jelenti, hogy minél több az internethasználat, annál magasabb a napi kibocsátás.
3. Exxon Mobil
Ez a vállalat következetesen magasan szerepel a globális kibocsátás tekintetében. Annak ellenére, hogy ígéreteik szerint egy alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású jövőre pozícionálják magukat, üzleti modelljük jelenleg kizárólag a fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik. Az Exxon úgy véli, hogy termékei nélkülözhetetlenek a modern élethez, és e termékek előállítása révén elkötelezettek a környezet védelme mellett.
4. Samsung
A Greenpeace 2017-es Guide to Greener Electronics jelentésében "D" minősítést kapott, a Samsung a fenntarthatóság és az átláthatóság tekintetében lemaradt versenytársaitól. Miközben a vállalat továbbra is közzéteszi az üvegházhatású gázok kibocsátását és az energialábnyomát, nem teszi közzé beszállítóinak listáját. A beszállítók listája nélkül kihívás megítélni a vállalat fenntarthatóságának valódi szintjét.
5. Walmart
A Walmart a 2000-es évek közepén kezdte meg a fenntarthatóságra való törekvését, de még hosszú út áll előtte. Miközben olyan magasztos célokat tűzött ki, mint a zéró kibocsátás 2040-ig, az átlagfogyasztók azt látják, hogy a mindennapi működés és a tranzakciók során felesleges fogyasztást - például egyszer használatos műanyag zacskókat - használnak.
6. 3M
A 3M szorgoskodott, magasztos célokkal és 11 különböző iparágat átfogó termékekkel. Míg számos növekedési ígéretüket elérték vagy betartották, másoknál elmaradtak. Konkrétan, lemaradásban vannak a céljukkal, hogy 2025-ig 30%-kal javítsák az energiahatékonyságot. Ehelyett csak 3,2%-os változást mutattak ki.
7. Darden éttermek
Az Olive Garden, a Longhorn, a Bahama Breeze és még sok más étterem, a Darden éttermek között számos rajongók által kedvelt lánc található. Weboldalukon leírják a fenntarthatóság iránti elkötelezettségüket, de 2014 óta nem frissítették jelentésüket. A 2015-ös fenntarthatósági célfrissítés arról számol be, hogy elérték a céljaikat, de ezen a jelentésen kívül további információkat nem szolgáltatnak.
8. Starbucks
A Starbucks sokkolta a világot azzal, hogy bejelentette, a fenntarthatóság nevében szalmaszálmentesre vált. A szívószálhasználatukból származó műanyaghulladék mennyisége azonban semmi az eldobható műanyag poharakhoz képest. Bár papírpoharakat is kínálnak, a poharakat egy vékony, folyadékálló anyagréteg borítja, és így nem újrahasznosíthatóak. Az élelmiszer- és italipar egyik vezető vállalataként ez a vállalat többet is tehetne lábnyomának csökkentése érdekében.
9. H&M
Ez a svéd fast-fashion óriás arról ismert, hogy ígéreteket tesz, de gyakran elszalasztja a célokat. A fenntarthatóbbá válás érdekében tett erőfeszítéseikkel ruházat-újrahasznosítási programokat indítottak. Sokan azonban rámutattak, hogy zöldebb lenne, ha a ruháik évekig tartanának, ahelyett, hogy gyorsan szétesnének.
Emellett a ruházati vállalat arról is ismert, hogy alulfizeti a tengerentúli munkásait. Az ígéretek ellenére David Savman, a H&M globális termelési vezetője szerint egyik munkás sem kapja megélhetési bért, mivel nézeteltérések vannak arról, hogy mi számít tisztességesnek.
10. Victoria's Secret
Az átláthatóság hiányával ez a vállalat nem tudta bizonyítani, hogy 2020-ra kiiktatta a mérgező hulladékot az ellátási láncból. Emellett a Better Cotton Initiative-től származó pamutot is beszerez, de a vállalat nem sorolja fel, hogy pontosan mennyi és milyen mértékben alkotja ez a pamut a ruháikat.